Favoriet

Blog

Drones en paperassen

Het is de laatste tijd een knap kunstje als je niets mee krijgt van drones in de landbouwwereld. De ene na de andere fabrikant begint er aan. Niet alleen in de Verenigde Staten, ook in Nederland is er nu een bedrijf dat zegt over een jaar een vliegend werktuig op de markt te hebben. Maar wanneer je als akkerbouwer aan de slag wilt met een drone, is het wellicht verstandig na te gaan of het regelen van zo’n vliegend gevaarte de moeite waard is.

Een Bewijs van Luchtvaardigheid, iets dat te vergelijken is met een APK-keuring voor de auto, daar begint het nog voordat je überhaupt een meter gevlogen hebt. EuroUSC, gevestigd in Londen, regelt zo’n bewijs. Als EuroUSC de drone heeft getoetst en positief heeft bevonden, ben je pas een klein stapje dichter bij de eerste vlucht. Wellicht een kleinigheidje: na bovenstaande is door jou het EuroUSC ongeveer 2.500 euro rijker.

Vervolgens moet je zelf aan de bak met het Bewijs van Bevoegdheid, zeg maar het rijbewijs. Voor dat bewijs moet je aantonen dat je theoretische kennis hebt door het volgen van een opleidingstraject en een vliegtest. En dan moet je ook nog aantoonbare praktijkervaring hebben met de beheersing van een drone. Totale kosten: 1.250 euro.

Alle bovenstaande zaken geregeld? Dan is het tijd voor een bewijs van inschrijving á 60 euro. Het nationaliteits-en inschrijvingskenmerk dat je na inschrijving ontvangt moet, zo is te lezen op drones.nl, op het vliegend deel van én op het grondstation/afstandsbediening van je drone worden aangebracht. Ook is een ‘brandplaatje’ verplicht, met daarin niet alleen het nationaliteit-en inschrijvingskenmerk, maar ook de contactinformatie van de eigenaar.

Om je niet ontmoedigen te beginnen aan een drone-avontuur heeft de website Measure een hulpmiddel ontwikkeld: een zogeheten Drone Flight Calculator for Agriculture. Hoe dan ook zal het volgens mij nog wel even duren voordat de kunstmest al vliegend kan worden toegediend.