Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Blog

Van hightech naar agtech

Als werktuigbouwer kon ik mijn creativiteit jarenlang kwijt in het toepassen van allerlei technologieën om de productie van chips nog preciezer en sneller te laten verlopen. Toch koos ik er op latere leeftijd voor om alsnog over te stappen van deze boeiende industrie op de wereld van agtech

Sinds 1988 ben ik werkzaam geweest in de hightech industrie. Ik ontwikkelde en bouwde met collega’s machines voor de productie van chips. Als werktuigbouwer kon ik mijn creativiteit jarenlang kwijt in het toepassen van allerlei technologieën om de productie van de chips nog preciezer en sneller te laten verlopen. Toch koos ik er op latere leeftijd voor om alsnog over te stappen van deze boeiende industrie op de wereld van agtech, de wereld van landbouwmechanisatie en precisielandbouw.

Ik keerde als boerenzoon terug naar mijn roots met als doel mijn kennis vanuit de hightech industrie toe te gaan passen in de agtech. Het was zeker geen voor de hand liggende omschakeling, ook zeker geen gemakkelijke. Zo leven de hightech mensen rondom Eindhoven in hun eigen bubbel en kent de agtech ook haar geheel eigen dynamiek, zowel technisch als ook commercieel. Toch is er ook overlap tussen deze beide werelden. Met de ontwikkeling van de eTrac heb ik ze zoveel mogelijk gecombineerd.

Toen ik in 2012 met Farmertronics startte heb ik veel informatie van de website van Jacob van den Borne gehaald. Ik dacht eerst aan het opzetten van een database of het toepassen van een drone, maar het moest toch een rijdend voertuig worden om de impact van mijn ontwikkeling zo groot mogelijk te maken. Sommige mensen noemen het trouwens een uitvinding, maar ik noem het liever een ontwikkeling omdat ik niks nieuws heb uitgevonden. Het zijn bestaande technologieën in een unieke combinatie voor een specifieke toepassing. Zo ziet ook iedereen dat de neuswiel-sturing van de eTrac erg veel op het principe lijkt dat Vervaet toepast voor haar mestinjecteurs.

Aandrijving tot bekapping

Van binnen uit zijn we de eTrac gaan bedenken en ontwikkelen, startend bij de aandrijving en momenteel eindigend met de polyester bekapping. Het voertuig is door de tijd organisch gegroeid tot wat het nu is en zoals ik het op 7 en 8 september wil demonstreren tijdens de Agrarische Dagen in Someren. Vooral de centrale PLC (Programmable Logic Controller) is een belangrijk onderdeel waarmee we alle componenten met elkaar verbinden en met elkaar laten communiceren. Dat communiceren gebeurt binnen het voertuig via de CANbus en Powerlink, een real time variant op ethernet. Buiten het voertuig maken we contact met externe databases via een 4G-verbinding. Met cameratechnologie geleiden we straks de eTrac door de boomgaard. Zo ben ik binnen de agtech toch weer terug gekeerd bij de voor mij zo bekende technologieën uit de hightech. En nu maar hopen dat het product mag aanslaan binnen de agtech zodat ‘a next step in farming’ gemaakt kan worden.

De eTrac, klaar voor de Agrarische Dagen in Someren. (Foto: Thieu Berkers)