Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

De eTrac als Zwitsers zakmes

Sinds begin 2018 zijn we bezig met de ontwikkeling en bouw van een eerste prototype van de eTrac, een elektrisch aangedreven onbemande robottrekker voor de fruitteelt en groenonderhoud. Daarvoor zijn we continu op zoek geweest naar de juiste componenten die we kunnen gebruiken om de eTrac tot een geheel te maken waarbij er geen vragen mochten zijn over de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze componenten.

De eTrac is een high end product, dus willen we alleen maar high end componenten toepassen. Het begon jaren geleden met de selectie van de juiste motor met reductor voor de aandrijving van de beide achterwielen. Daarna volgde de drive die deze motoren moet aansturen. Zo was de keuze van het accupakket een belangrijke keuze omdat het pakket een essentieel onderdeel uitmaakt van het voertuig zoals ook de PLC die alle elektronica met elkaar verbindt. Het vinden van de juiste sensoren heeft enige tijd gekost, zoals ook het vinden van een passend GPS-RTK systeem. Afgelopen week vonden we eindelijk het laatste component wat nog ontbrak, een inverter die van de gelijkspanning die uit het accupakket komt een wisselspanning van 400 VAC maakt. Met deze 400 VAC zullen we in de loop van dit jaar een elektrische maaier aandrijven die met de eTrac gekoppeld zal worden. Met die 400 VAC kunnen uiteraard ook andere motoren worden aangedreven voor andere toepassingen.

Schoffel aan neuswiel

Bij M. Aldenzee LMB in Deurne zijn we momenteel bij het neuswiel schoffelelementen aan het monteren. Aan beide zijden van het neuswiel komt een vingerwieder en een rolhak. We zullen daarmee een proef doen met het schoffelen in de wijngaard van het Betuws Wijndomein in Erichem. We willen op die manier bepalen hoeveel energie het precies kost om te schoffelen. Met die informatie kan beter worden bepaald wat straks de ideale omvang is van het accupakket.

De eTrac zal in drie uitvoeringen beschikbaar komen: een 15, 30 en 45 kWh versie. De trekkerbanden zijn ondertussen vervangen door grasbanden zodat het voertuig ook kan worden ingezet voor het borstelen van kunstgrasvelden en het maaien van gewone grasvelden. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met Syb Leijenaar in Friesland. Syb bouwt al verschillende jaren elektrische maaiers. Er zal een speciale versie gebouwd worden met een maaidek van 2 meter; normaal gesproken beginnen zijn maaideks bij 6 meter. Op deze manier willen we steeds meer functies aan de eTrac toevoegen. Uiteindelijk moet het een ‘Zwitsers zakmes’ worden met een grote verscheidenheid aan functies.

Gerelateerde artikelen