Blog
Niet lang
Jazeker, ik kan wat ongedurig zijn. Soms duurt het me allemaal te lang. Zo schrijven we in LandbouwMechanisatie al jaren over de grote voordelen van het gebruik van elektriciteit op landbouwmachines.
Jazeker, ik kan wat ongedurig zijn. Soms duurt het me allemaal te lang. Zo schrijven we in LandbouwMechanisatie al jaren over de grote voordelen van het gebruik van elektriciteit op landbouwmachines.
John Deere was in de 21ste eeuw één van de eerste grote trekkerfabrikanten die met dat idee speelde. De fabrikant toonde in 2007 – inmiddels alweer 15 jaar geleden – de 7530e. Een trekker die met een kleine generator elektriciteit opwekte voor de grote stroomverbruikers in de trekker zelf. Dat was een stuk efficiënter dan die stroom te laten opwekken door een dieselmotor en een dynamo. Tegelijkertijd zorgde een stopcontact op de trekker voor elektriciteit voor bijvoorbeeld een slijptol of een compressor. Machinefabrikanten, met Rauch voorop, zagen elektrische aandrijvingen wel zitten. Dat zou vooral hydrauliek kunnen vervangen. Als er ten minste trekkers kwamen die voldoende elektriciteit konden leveren. Zo’n vaart liep het niet.
Fendts prototype van de e107V Vario had jarenlang een stekker achter op de trekker. Toch is die met de marktintroductie weer verdwenen. Gelukkig heeft de elektrische trekker van New Holland en Case IH wel zo’n stekker. Ook de Agbot van Agxeed kan stroom leveren voor machines. Verder hebben andere fabrikanten flinke stappen gezet richting een elektrische toekomst, zo werd duidelijk op Agritechnica. Steyr kwam bijvoorbeeld met de hybride trekker naar Hannover. Nexat drijft de wielen van de breedspoor-werktuigendrager elektrisch aan. En Fendt liet samen met de Nederlander Eerke Lauwen een elektrische schoffelmachine zien. En dan heb ik het nog niet over de elektrische klepelmaaier van Müthing. Natuurlijk, het grootste deel van deze machines verkeert nog in de prototypefase. Maar de werktuigen worden steeds praktischer. We zijn er dus nog niet. Maar dat zal niet lang meer duren.