Favoriet

Blog

Laadprobleem

Twee jaar geleden sprak ik op machinebeurs Groentechniek Holland in Biddinghuizen met een vertegenwoordiger van een grote fabrikant. Hij vertelde dat zij dat jaar naast accugereedschap en loopmaaiers ook veel draagbare aggregaten aan hoveniers en groenaannemers verkochten. Gekscherend vroeg ik hem waarvoor zij die gebruiken.

“Om de accu’s van het accugereedschap op locatie op te laden”, was zijn antwoord. Ik wist niet wat ik hoorde. Investeer je als hovenier of groenaannemer in kostbaar accugereedschap om zonder lawaai, uitstoot en brandstofverbruik aan de slag te kunnen en dan ga je vervolgens de accu’s opladen met een aggregaat die op benzine draait. Ik begrijp dat het bij sommige klanten onhandig, onmogelijk en misschien ook wel onprofessioneel is om te vragen of je de blok- en rugaccu’s bij hun aan de lader mag leggen. Maar met een aggregaat sla je de plank wel mis. Vooral nu er steeds meer mobiele energiesystemen komen die dit laadprobleem geluidloos, emissievrij en zonder het gebruik van brandstof oplossen. Ik doel op de grote draagbare accu’s die je achterin je bus kunt plaatsen. Vergelijk het met een powerbank waarmee je je telefoon oplaadt, maar dan in het groot. Zo’n energiesysteem heeft veelal meerdere stopcontacten, zodat je altijd en overal je lege blok- en rugaccu’s kunt opladen. Door het systeem op te laden via zonnepanelen, die je op het dak van de bus kunt plaatsen, weet je zeker dat de accu van het energiesysteem nooit leegraakt en ben je ook nog eens duurzaam bezig.De hoeveelheid aanbieders van dergelijke systemen nam afgelopen jaren rap toe. Dat bewijst het overzicht verderop in dit nummer. Toch zijn die energiesystemen waarschijnlijk een tussenoplossing. Want er komen steeds meer volledig elektrische bedrijfswagens die af-fabriek al voorzien zijn van een omvormer en meerdere aansluitpunten. Naast het leveren van stroom voor de wielaandrijving, laadt het accupakket ook jouw accu’s bij. Daarmee komt er een einde aan het laadprobleem.