Opslaan

Blog

Aan de laadpaal

Het elektrificeren van grote machines, zoals trekkers, blijkt lastig. Dat bewijst het bouwproject van Mechan. De machine-importeur had aanvankelijk het plan om een 73 kW (100 pk) sterke Massey Ferguson-trekker te elektrificeren. Maar dit bleek te kostbaar.

Het elektrificeren van grote machines, zoals trekkers, blijkt lastig. Dat bewijst het bouwproject van Mechan. De machine-importeur had aanvankelijk het plan om een 73 kW (100 pk) sterke Massey Ferguson-trekker te elektrificeren. Maar dit bleek te kostbaar.

Er werd een stapje teruggezet en met de hulp van trekkerbouwer Knegt, die meer ervaring heeft met het bouwen van elektrische trekkers, werd een kleinere Massey Ferguson 1700 omgebouwd. Het prototype van de e1700 was half september te zien op Groentechniek Holland in Biddinghuizen (Fl.). Volgend jaar moeten de eerste trekkers uit de nulserie aan het werk gaan.

Ook bij Fendt viel de ontwikkeling van een elektrische trekker niet helemaal mee. In 2017 liet de trekkerbouwer al een prototype van de e100 zien. Dat was vroeg, wellicht té vroeg. De ontwikkelaars gaven destijds aan dat het nog drie jaar zou duren voordat je de trekker daadwerkelijk kon kopen. Die drie jaar werden er iets meer – zeven om precies te zijn. De fabrikant moest lang zoeken naar goede en betrouwbare elektromotoren, accu’s en besturingstechniek. Daarnaast was het nog een flink gepuzzel om de elektrische trekker in de bestaande assemblagelijn te integreren. Nu, zeven jaar later dus, heeft Fendt tijdens een persbijeenkomst in het Noorse Oslo aangekondigd dat de e107 Vario, zoals de elektrische trekker tegenwoordig heet, klaar is voor de praktijk.

In 2025 moeten de eerste trekkers van de band rollen. Fendt wil er veertien stuks per dag gaan bouwen. Een mijlpaal in de mechanisatiegeschiedenis. Want daarmee is Fendt de eerste grote trekkerfabrikant die elektrische trekkers in serie gaat produceren. Dat is toch wat anders dan de (om)bouwprojecten van lokale dealers en kleine fabrieken tot nu toe. Dat een grote fabrikant serieus inzet op elektriciteit, geeft vertrouwen – Fendt zal zijn reputatie hoog willen houden. En dus staat u binnenkort wellicht met een gerust hart met uw trekker bij de laadpaal in plaats van bij het tankstation.