Maaien, schudden en harken met Fendt-machines

Trekkerbouwer Fendt komt met een complete lijn hooibouwwerktuigen. Het gaat om maaiers, schudders en harken van zusterbedrijf Fella. Voor opraapwagens doet Fendt een beroep op Machinenfabrik Stolpen, het bedrijf dat onder meer ook opraapwagens bouwt voor Kverne­land en Deutz-Fahr.

De Zuid-Duitse trekkerfabrikant Fendt wil uitgroeien tot fullliner – een merk dat klanten en dealers een compleet machinepark aanbiedt. Zo levert de fabrikant sinds een paar jaar maaidorsers en persen en bracht Fendt de Katana-hakselaars op de markt. Een nieuwe stap in die ontwikkeling is een lijn hooibouwwerktuigen.

Fendt gaat de maaiers, schudders en harken niet zelf bouwen, maar neemt ze af van het Duitse zusterbedrijf Fella. Een ander dochterbedrijf van moederbedrijf Agco, Massey Ferguson, bewandelt dezelfde weg en verkoopt op de Amerikaanse markt inmiddels al met succes Fella-hooibouwmachines als Massey Ferguson-werktuigen. Binnenkort volgt de introductie van Massey Ferguson-machines in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Bij zowel Fendt als Massey Ferguson gaat het om het complete Fella-pakket. Ook de prijzen van de machines liggen­ op hetzelfde niveau. Fella blijft vooralsnog ook onder eigen naam hooibouwwerktuigen produceren.

Trommelmaaiers

De Fella-trommelmaaiers heten bij Fendt Cutter. Schijvenmaaiers heten Fendt Slicer, schudders (gedragen in werkbreedtes van 4 tot 7 meter breed en getrokken van 4,50 tot 8,60 meter breed) heten Fendt Twister-machines. En de harken heten bij Fendt Former.

Bijzonder is de Fendt Former 12555 X. Dit is een elektrisch aangedreven vier­rotorhark die de Zuid-Duitse fabrikant samen met Fella speciaal heeft ontwikkeld voor het Fendt X-concept: een trekker die met een traditionele dieselmotor een generator aandrijft die op zijn beurt stroom opwekt voor de aandrijving van werktuigen. Dat biedt bij een hark een aantal voordelen. Behalve een eenvoudigere constructie, kan het toerental van elke rotor afzonderlijk worden ingesteld en is dat niet afhankelijk van het motortoerental. Daarnaast kun je rotoren op de wendakker onafhankelijk van elkaar stopzetten, waardoor de kop­akkerwiers onaangeroerd blijft.

Opraapwagens

Daarnaast heeft Fendt samen met de universiteit van Dresden en Machinefabrik Stolpen twee dubbeldoelwagens ontwikkeld: de Fendt VarioLiner 2035 en 2440. De eerste heeft een inhoud van 35 kuub en een laadvermogen van 20 ton, de tweede is 40 kuub met een laadvermogen van 24 ton. De wagens zijn dit najaar op Agritechnica in Hannover te zien.

site

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Veehouderij Techniek nieuws
E-mail:

Reacties zijn gesloten.