Favoriet

Voederwinning

Bijzonder luchtdrukwisselsysteem op Schuitemaker-dubbeldoelwagen

Schuitemaker in Rijssen toont op Agritechnica de vernieuwde Rapide 6600-30,5 dubbeldoelwagen. Belangrijkste aanpassing is het onderstel van de 40-kuubs wagen.

Schuitemaker in Rijssen toont op Agritechnica de vernieuwde Rapide 6600-30,5 dubbeldoelwagen. Belangrijkste aanpassing is het bodemvriendelijke onderstel van de 40-kuubs wagen.

Voortaan kan de fabrikant banden met de inchmaat 30.5 monteren met een maximale hoogte van 162 cm. In theorie passen er dus zelfs 850/50R30.5-banden onder. Standaard zijn de assen hydraulisch geveerd.

De Rapide 6600-30,5 is verder voorbereid op montage van een bijzonder luchtdrukwisselsysteem. Een standaard luchtdrukwisselsysteem heeft op een dubbeldoelwagen weinig nut: het duurt te lang om de banden van een volle wagen voor wegtransport op druk te krijgen. Bij een mesttank is dat geen punt, omdat je dan pas de banden op druk hoeft te hebben als de mesttank bij de put is gevuld.

Buffervat

Om de banden van de dubbeldoelwagen binnen een halve minuut op druk te krijgen gebruikt Schuitemaker daarom de dubbeldoelwagen de chassisbalken als buffervat. Daarin heerst een druk van 12 bar. Met een druk op de knop, stroomt de lucht via halfduims doorboring in de assen naar de banden van de wagen.

Gerelateerde artikelen