De arm volgt zal boven in de kuil verder uitschuiven en naarmate hij meer onder in de kuil komt korter worden. Waar de oude arm met zijn snijsysteem een curve volgde doet de nieuwe arm dat dus niet. Daardoor zou minder opwarming in de kuil optreden, menen de ingenieurs van Trioliet, en er is geen brokkelverlies. Overigens: zorgt het curvecorrectiesysteem ervoor dat de kuilwand bovenin de kuil zo goed als recht is, onderin is dat niet het geval. Het laadsysteem moet het voer namelijk wel op de opvoerband zien te krijgen. En daarvoor is een kleine kromming van de kuilwand noodzaak. De arm kan tot zes meter hoogte uitkuilen en heeft een breedte van 1,85 meter. Trioliet claimt een capaciteit van 1.000 kg voer per minuut.
De nieuwe voermengwagen vertoont uiterlijk veel gelijkenissen met de oude versie van de Triotrac. Onderhuids is echter veel aangepast. Zo is de machine nu voorzien van een JCB 4 cilinder motor van 120 kW (163 pk). Daarnaast monteert Trioliet ook een JCB hydraulische powershift transmissie met vier snelheden. Ook vergrootte de fabrikant de wielen van 19,5 inch naar 22,5 inch wat het transport en het werk op een niet al te net erf gemakkelijker moet maken. De topsnelheid op de weg bedraagt 40 km/h bij een gereduceerd motortoerental van 1.500 toeren.
Ecodrive
Ook tijdens het vullen past Trioliet Ecodrive toe. Omdat dan veel olie en dus vermogen nodig voor het aandrijven van de laadarm, bijbehorende transportwals achter het snijraam en de laadband, gaan de vijzels in de mengkuip langzamer draaien. Zodra de bak vol is, toeren de vijzels weer op.
Bediening
De bediening is eenvoudiger dan op de oude Triotrac. Zo kun je uit verschillende modi kiezen – zoals het laden en lossen – waarbij je de bij die modus horende en van te voren geprogrammeerde waarden in een keer oproept. Dat maakt het voeren gemakkelijker.
Vierwielaandrijving
De Triotrac voermengwagens zijn vanaf eind dit jaar leverbaar met een bakinhoud van 17, 20 en 24 kuub en zijn niet duurder dan de bestaande modellen. Je krijgt er dan wel vierwielaandrijving en vierwielbesturing bij. Later zal ook een versie van de Triotrac met tandemas volgen.