Een rolgordijn dat automatisch werkt op een weerstation levert veel punten op voor de Maatlat Duurzame Veehouderij. Het weerstation bepaalt op basis van wind­snelheid, regen en temperatuur in de stal of het rolgordijn open of dicht moet. Maar het gordijn is ook gevaarlijk. Waren er al gevallen bekend van fietsen en speelgoed dat vast in de rolgordijnen zaten, eind april is in Nederland een 3-jarig kind en eind mei in België een kind van 8 jaar oud gegrepen door een rolgordijn. De spelende kinderen kwamen klem te zitten in de rol en in beide gevallen werd het ongeval de kinderen noodlottig.

Ook in andere landen
Ook in Duitsland en Denemarken gebeurden dergelijke ongelukken. Het probleem blijkt niet bij één merk gordijn te liggen. De Belgische leverancier Vervaeke heeft al langer oplossingen die ongelukken moeten voorkomen. Zo heeft de fabrikant een mechanische beveiliging in de vorm van een schermkap om de rol in het programma. Op de snel draaiende oprolsystemen, waar het risico om klem te zitten nog groter is dan bij een langzaam draaiende rol, plaatst de fabrikant standaard een krachtkoppeling die overbelasting voorkomt. De rol staat stil zodra de belasting over de voorgeschreven waarde komt. Een mechanische beveiliging kost ongeveer 10 procent meer en voor een krachtkoppeling ben je per motor 1.000 euro meer kwijt. De fabrikant merkt dat er vaak met de portemonnee beslist wordt en dat deze beveiligingen dan ook als eerste geschrapt worden bij prijsonderhandelingen.

Voldoende oplossingen
Er bestaan veel technische oplossingen om ongelukken te voorkomen. Zo kan de motor eerst een paar oprolpulsen krijgen zodat iemand merkt dat het systeem wil gaan oprollen. Daarnaast last het systeem pauzes in tijdens het oprollen.
Ook kun je het systeem afschermen met gaas of de rol aan de binnenkant van de stal monteren zodat de rol buiten bereik zit. Omdat de binnenkant altijd de vuile kant van het doek is kan er echter zaagsel, stro of voer tussen de rol komen waarna de vervuiling met het oprollen tussen de rol komt zitten. Het vuil koekt aan waardoor het oprollen steeds zwaarder gaat. Daarnaast werken de leveranciers aan elektronische oplossingen zoals lichtschakelaars of een koord aan een noodstop langs de rol.