Blog

Grote machinefabrikanten vallen voor startups

Het zal u niet ontgaan zijn. CNH Industrial, de moeder van ondermeer de trekkerfabrikanten Case IH, New Holland en Steyr, heeft onlangs AgXtend opgericht. Een onderdeel van het bedrijf dat zich met name op precisielandbouw richt. En dan ook alleen nog op de zogenoemde after-market.

Of, in goed Nederlands, onder AgXtend vallen alle machines die je voor de precisielandbouw en het gebruik van isobus nodig hebt, maar die je niet tegelijkertijd met een trekker of maaidorser aanschaft. Het bedrijf schuift er voor het gemak meteen technieken onder die het al in het pakket had. De NIR- gewassensor bijvoorbeeld die het van het Italiaanse Dinamica Generale betrekt en waarmee je ondermeer drogestof, ruw eiwit, zetmeel en ruwe celstof bepaald in gras of mais. Maar dat niet alleen. Al langer betrekt CNH hun SoilXplorer van het Oostenrijkse Geoprospectors. Het bedrijf ontwikkelde de sensor die de verdichting en vochthuishouding van de grond in kaart brengt onder de naam Topsoil Mapper.

Zasso

In rap tempo voegt het bedrijf nieuwe technieken aan het AgXtend gamma toe. Zo ook bijvoorbeeld de CropXplorer. De gewassensor die we al langer kennen van Fritzmeier. En ook de weersensoren van het Nederlandse Apps4Agri, deels eigendom van Lemken, worden nu onder de naam FarmXtend verkocht door zowel New Holland als CNH-dealers. De laatste loot aan de stam van AgXtend is de Xpower. Al eerder schreef LandbouwMechanisatie over deze techniek waarmee je middels elektriciteit onkruid vernietigd. Het is afkomstig van Zasso, die de Braziliaanse vinding verder ontwikkeld. CNH wil de producten in het eerste kwartaal van 2019 gaan verkopen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Goede zet

Met de oprichting van AgXtend heeft CNH een goede zet gedaan. Het biedt de klanten van hun dealers toegang tot splinternieuwe techniek en hoeft daarin zelf weinig te investeren. Precies om die reden zette ook John Deere twee weken het Startup Collaborator  programma opgezet. Het roept startups op met het bedrijf samen te werken als het er achter wil komen of boeren al klaar zijn voor hun vinding. Drie bedrijven maken al deel uit van het programma: Bear Flag Robotics dat autonome trekkers ontwikkeld, Hello Tractor dat in Nigeria eenvoudig trekkers voor kleine boeren bouwt en Tanaris, een Israëlisch bedrijf dat automatisch percelen en gewassen in kaart brengt.

Dealernetwerk

Zowel CNH als Deere bieden deze startende bedrijven datgene wat ze zo erg missen. Een afzetmarkt. Want het opzetten van een dealernetwerk is niet eenvoudig. Door samen te werken hebben al deze bedrijven dat in ieder geval geregeld. En een goed dealernetwerk betekent uiteindelijk ook verkopen, wat de kans op succes vergroot. Dat heeft weer tot gevolg dat deze startende bedrijven nog meer tijd en het zo broodnodige geld kunnen steken in de verdere ontwikkeling van hun vinding.

Eerste rang

Met deze nieuwe poot onder de bedrijven zitten ze op de eerste rang. Het kan shoppen uit het grote aanbod van nieuwe technieken. En dat allemaal zonder zelf de ingenieurs en tijd vrij te maken voor het ontwikkelen van nieuwe vindingen. Tegen de tijd dat de vinding echt interessant wordt en voldoende verkoopt, kan het altijd nog de keuze maken om de desbetreffende startup en hun techniek over te nemen.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Gertjan Zevenbergen
Over Gertjan Zevenbergen
Gertjan Zevenbergen (1969) is geboren in Zuidland (ZH) op een gemengd bedrijf met melkvee en akkerbouw. Na de Agrarische Hogeschool ging hij aan de slag als redacteur melkvee bij het vakblad OOGST, waar hij ook de mechanisatie voor zijn rekening nam. Vanaf 2002 is hij hoofdredacteur van LandbouwMechanisatie, Veehouderij Techniek en Tuin en Park Techniek.

Reacties zijn gesloten.