Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Rupsen vs wielen en quad-tracks

Gekscherend zegt men wel eens dat de Canadese of Amerikaanse boer die machines en trekkers van een bepaalde kleur in de schuur heeft staan ook die kleur ondergoed aan heeft.

En de aller fanatiekste heeft zelfs die kleur bloed door hun aderen stromen.

Het is daarom best vreemd als je op Canadese bedrijven komt en je tussen de vele groene machines ineens een rode ziet staan. Eentje op vier brede tracks. En het is ook niet de kleinste als het gaat om motorvermogen.

Als je een zo’n rode Case IH Quadtrac tussen allerlei strak gepoetste John Deeres ziet staan vraag je jezelf natuurlijk af: ‘how the hell is that possible?’ Daar ben ik ondertussen achter.

In dat grote land met enorme oppervlaktes met meer of minder glooiend land kennen ze nauwelijks sloten. En zijn die er wel dan zijn het brede gegraven sloten of liever sleuven waar ze dwars doorheen rijden. Sleuven van de ene laagte naar de andere. Ergens op het land moet dan wel een poel ontstaan. Zo’n poel is meestal erg ongelijk van vorm en daaromheen zaait, spuit en oogsten de Canadese boeren met ‘gekleurde’ grote machines.

Je ziet er vrij lange en brede samengestelde combinaties achter de trekkers hangen met 4x4x2 banden of zelfs 4x4x3 banden.

Vanwege het zeer korte groeiseizoen – zelden meer dan 100 dagen – moet alles in korte tijd gebeuren. Daarom zijn er ook zoveel grote machines op het bedrijf. Je ziet er vrij lange en brede samengestelde combinaties achter de trekkers hangen met 4x4x2 banden of zelfs 4x4x3 banden. En je ziet er ook met vier tracks en soms met maar twee tracks. Zit het gewas eenmaal in de grond dan spurten ze als gekken met de spuitmachines over het gewas met 15 tot 30 km/uur en oogsten met zo breed mogelijke maaiborden.

Nu zijn die poelen en vennen rond of ovaal van vorm. Daar omheen werken is met die brede, lange werktuigencombinaties lastiger dan rechtuit rijden. En daar zit nou net de clou. Met vier een trekker op tracks het beste. Dan behoudt je voldoende trekkracht.

Met een trekker op twee tracks moet de buitenste track meer doen om de bocht te maken. Daardoor ontstaat een verschil aan trekvermogen tussen de twee tracks. Dat heeft slip tot gevolg. En de totale trekkracht is lager. Wil je rondom deze natte plekken werken dan gaat dat met knik- of wielsturing en tracks beter dan met twee tracks. En als de leverancier van groene trekkers dan (nog)  geen machine met vier tracks en knikbesturing aanbiedt, dan rest je als akkerbouwer niets anders dan een rode trekker aan te schaffen.