Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Smeren

Om een oude, kleine, kunstmeststrooier te vervangen, kochten we een paar jaar geleden bij een particulier voor een prikkie hetzelfde model. De strooier had niet veel gestrooid en was ook altijd netjes droog gestald. De machine zag er prima uit, deed haar werk naar behoren, maar had een manco: er zat een rare tik in de tandwielkast. We dachten nog even dat het olieniveau in de bak wellicht wat te laag was. Maar nieuwe olie hielp niet.

Omdat de handleiding ontbrak en de machine als twee druppels water leek op de oude, dachten we elke smeernippel wel te hebben gevonden en gesmeerd. Dachten we. Want uiteindelijk, na het vervangen van een kapotte aftakas, vonden we nog een smeernippel. Eentje, die ook de vorige eigenaar altijd over het hoofd had gezien. Na het smeren van deze nippel, liep de strooier ineens een stuk soepeler.

Het geeft weer aan hoe belangrijk goed onderhoud is voor de levensduur van machines. Goed doorsmeren is een advies dat je beter niet kunt negeren, als de machines je lief zijn. Hetzelfde advies geven constructeurs en ingenieurs van trekkerbouwer Claas, transmissiefabrikant ZF, motorenleverancier FPT en achterbruggenmaker Gima, nadat zij een Claas Axion 920 tot op de laatste onderdeel uit elkaar hebben gehaald. In het meinummer van LandbouwMechanisatie schrijven we over dit opmerkelijke project. Na 3.500 uur blijkt de trekker nog in prima staat. En daar heeft goed onderhoud aan bijgedragen. Toch zagen alle eigenaren en chauffeurs in al die tijd dat de trekker in gebruik was ook hier iets over het hoofd: de bevestigingspennen van de hefarmen hadden al in tijden geen vet gezien. Het lijkt een futuliteit. Want ook met een beetje roest heft de trekker wel. Maar uiteindelijk, zal de hef langzamer reageren en wordt een vergeten smeerbeurt een ergernis. Laat het zover niet komen. Smeren. Het is het beste advies dat ik u kan geven.