Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Blog

Onbemand rijden is meer dan alleen RTK-gps

Veel trekkers zijn uitgevoerd met RTK-gps om tot op een paar centimeter nauwkeurig te kunnen navigeren. Meestal betreft het dan het recht rijden langs een A-B lijn waarbij de chauffeur aan het einde van de akker de trekker weer op de volgende A-B lijn zet.

Bij volledig onbemand rijden zonder chauffeur komt er toch wat meer bij kijken dan alleen een RTK-gps module en een stuurautomaat. Er zijn dan meerdere sensoren nodig die de omgeving scannen. Zo zullen we bij de eTrac het RTK-gps-signaal combineren met de data van een 3D-sensor en een radarsensor. De 3D-sensor bestaat uit een infrarood lichtbron en een camera. Zowel de 3D-sensor als de radarsensor worden bij het neuswiel van de eTrac geplaatst. Het combineren van deze data noemt men sensor fusion. Het combineren van diverse sensoren zorgt weer voor de benodigde redundancy zoals men dat noemt om de veiligheid te kunnen waarborgen.

Centrale pc

Omdat we bij Farmertronics de kennis van sensor fusion niet in huis hebben, zijn we een samenwerking aangegaan met Ruvu Robotics in Best die juist op dit gebied is gespecialiseerd. Zij noemen zich experts in mobiele robots. De drie soorten data komen samen op een centrale industriële pc in de eTrac die de berekeningen zal uitvoeren om de eTrac automatisch te kunnen sturen langs een patroon wat van tevoren is ingegeven. Daarvoor zal een eenvoudige app worden ontwikkeld die ook weer in verbinding staat met deze pc.

Eind 2020 productieklaar

De afgelopen twee jaar is het ons gelukt om een robottrekker neer te zetten die met radiografische joysticks is te bedienen. Nu staan we voor een volgende stevige technologische uitdaging en dat is het volledig onbemand maken van de eTrac. Het is ons gebleken dat we niet alles zelf kunnen doen en dat we voor specialistische kennis beter de hulp kunnen inroepen van een gespecialiseerd bedrijf. Om deze stap te kunnen zetten zullen we binnenkort ook weer een lokale subsidie aanvragen. Daarmee blijft het nog steeds een project wat afhankelijk is van subsidies. De verwachting is dat dit zal veranderen als de eTrac volledig productie- en verkoopklaar is. Dat zou eind van dit jaar het geval moeten zijn.