Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Kleur bekennen

Toen we in 2018 begonnen met de engineering en de bouw van een eerste proto type van de eTrac wilden we alle aandrijvingen volledig elektrisch uitvoeren omdat dit soort aandrijvingen een hoger rendement kennen dan een hydraulische aandrijving. Uiteindelijk liepen we daar toch in vast.

Toen we in 2018 begonnen met de engineering en de bouw van een eerste proto type van de eTrac wilden we alle aandrijvingen volledig elektrisch uitvoeren omdat dit soort aandrijvingen een hoger rendement kennen dan een hydraulische aandrijving. Uiteindelijk liepen we daar toch in vast.

We kwamen tot de conclusie dat we niet om hydrauliek heen konden. Zo bouwt een lineaire elektrische aandrijving minder compact dan een hydraulische lineaire aandrijving. Om voldoende kracht te kunnen uitoefenen werkt de elektrische aandrijving met een grote overbrengverhouding waardoor de snelheid van beweging veel lager wordt, dat is ook een nadeel. De komende tijd zullen we ons proto type van de eTrac uitvoeren met een hydraulisch systeem om zowel de hydraulische hefinrichting als een gekoppelde schoffelmachine aan te kunnen drijven.

Ik kom zelf uit de high tech industrie waar machines in een clean room worden geïnstalleerd. In een dergelijke omgeving is olie absoluut uit den bozen vanwege de vervuiling door oliedampen. Met de bouw van de eTrac moest ik uiteindelijk toch kleur bekennen, hydrauliek is een essentieel onderdeel van een trekker wat niet door volledig elektrische aandrijvingen vervangen kan worden.