Opslaan

Voertechniek

Volvo Penta motor voor Silokings nieuwe SelfLine 4.0 voermengwagen

Het Duitse Siloking stapt voor de aandrijving van zijn zelfrijdende voermengwagens over van FPT motoren naar Volvo Penta. Daarmee is het een van de eerste landbouwmachinebouwers die van deze motoren gebruik maakt. De krachtbronnen liggen dus ook in de nieuwe Siloking SelfLine 4.0.

De twee nieuwe series voermengwagens, de Compact 1612 en Premium 2115 zijn voorzien van de 4 cilinder D5 motor met een inhoud van 5,1 liter en een vermogen van 105 tot 160 kW (143 tot 218 pk). Al bij 1.200 motortoeren behalen ze hun maximaal koppel dat afhankelijk van het model tussen 710 en 910 Nm bedraagt. Siloking stapt over van FPT naar Volvo Penta omdat het met Volvo beter verwacht samen te kunnen werken met deze fabrikant. Zo voert Volvo Penta aanpassingen aan de motor door die het voor Siloking gemakkelijker maakt om ze in te bouwen in de voermengwagen.

1.000 uur service-interval

De serviceinterval bedraagt nu niet 500 maar 1.000 uur. Een interval die ook geld voor de hydrauliekolie waarmee de volledige machine wordt aangedreven. Een nieuw retourfilter zorgt voor een betere reiniging van de olie. Tegelijkertijd is er 20 procent minder olie nodig dan voorheen, 140 liter is voldoende.

Cabine

Opvallend aan de nieuwe voermengwagens is ook de vernieuwde cabine. Zo is de deur groter dan voorheen, is het stuur en de stuurzuil verstelbaar, is de instap lager, is er een led-strip boven de cabineruit gemonteerd die de omgeving van de machine tot 3 meter rondom verlicht en helt de voorruit voorover. Zo blijft er geen voer op de ruit achter, wat het zicht ontneemt en het maakt de cabine ruimer. Het dak is van getint veiligheidsglas en is voor zien van een stalen bescherming.

Metaaldetector

Siloking monteert in de vijzels in de bak van de voermengwagen een metaaldetector. Omdat de vijzels veelvuldig contact hebben met het voer, levert dat meer kans op de herkenning van het metaal. Is de machine in standaarduitvoering voorzien van drie wielen, er is ook een vierwielige versie leverbaar. Daarbij zijn de twee sturende achterwielen onafhankelijk opgehangen. Vooral voor transport op oneffen wegen is de montage van dat wielstel aan te raden, meent de fabrikant.