Opslaan

Blog

Data, het nieuwe ijzer…

Eurotier komt er aan. Een beurs waar het dit jaar niet draait om de grote nieuwe voermengwagens, melkrobots of melkstallen maar om data.

De grootste Europese beurs voor de veehouderij Eurotier vindt half november, van de 15e tot en met de 19e om precies te zijn, plaats in het Duitse Hannover. Het is het moment om te zien wat de laatste ontwikkelingen zijn op het gebied van de veehouderij. Vorige week, twee maanden voor de beurs, kreeg ik al de kans om kennis te nemen van een groot aantal van de innovaties die straks te zien zijn.

‘Twee dagen lang zag ik ‘opgesloten’ in een hotel’

De organisator van de beurs, DLG, nodigde Veehouderij Techniek namelijk uit om in een hotel in Gottingen twee dagen lang nieuws van de komende Eurotier op te snuiven. Voorafgegaan door een persbijeenkomst over de beurs, kunnen we een lange middag en ochtend als ware het een speed-date bij meer dan 60 bedrijven op bezoek. Het is een belevenis op zich. In een grote zaal, die even goed voor een bruiloft als een vergadering gebruikt kan worden, staan tientallen tafels. Erachter een of twee vertegenwoordigers van een Eurotier-standhouder. Ervoor twee lege stoelen. Ze zijn bestemd voor ons: het journaille. Elke journalist heeft nog geen tien minuten de tijd om het verhaal van het bedrijf aan te horen, een paar slimme vragen te stellen, om vervolgens een usb-stick in ontvangst te nemen waarop de belangrijkste informatie en foto’s van de noviteit te vinden is. Ik weet het, dat klinkt vreemd. En dat is het ook.

Twee dagen lang zat ik eind september ‘opgesloten’. Terwijl buiten de zon scheen, de temperatuur opliep tot 30 graden, loonwerkers mais hakselen en veehouders nog een snee gras binnen halen. Maar ik klaag niet. Aan het eind van die dagen hebben we immers wel het belangrijkste nieuws van de beurs al binnen. Dat standhouders graag naar deze dagen komen is logisch. Het levert immers publiciteit op. Wacht je tot de beurs, met het tonen van jouw nieuwe product, dan is het nog maar de vraag of de aanwezige journalisten jouw noviteit ook daadwerkelijk oppikken. En als dat niet gebeurt zijn alle marketinginspanningen voor niets.

‘Fabrikanten wachten met presenteren van noviteiten tot melkveehouders weer geld hebben.’

Een bezoek aan deze persbijeenkomst geeft iedereen een indruk van de sfeer die de beurs straks zal ademen. Welke trends er te zien zijn en hoe de stemming onder de standhouders is. Een van de verrassingen die tijdens deze aflevering van Eurotier te zien is, is een elektrische zelfrijdende voermengwagen. Maar verder dan een nieuwe voermengwagenserie met een iets anders gevormde vijzel of een ander kleurtje komt het vaak niet. Ook melkmachinefabrikanten wachten nog met het presenteren van  noviteiten tot een tijd dat melkveehouders weer geld verdienen en een gevulde portemonnee hebben.

‘Data, niet imposant wel interessant’

Is het dan helemaal niet de moeite waard om naar Hannover af te reizen? Nee, zo erg is het nu ook weer niet. Er tekent zich wel degelijk een trend af. Data verzamelen. Iedereen slaat aan het meten. De verzamelde data laat zien of het drinkwater nog goed is, een kalf voldoende melk drinkt en of ze snel genoeg groeit. Maar je kunt middels al die gegevens ook aantonen dat je jouw werk goed hebt gedaan of dat jouw afrastering de afgelopen maanden goed functioneerde. Zo’n beetje alle belangrijke innovaties die je straks tijdens Eurotier zult zien zijn te vinden op het data-vlak. En nee, dat zijn niet de meest imposant zaken die je in een gigantische beurshal wilt zien, maar dat maakt ze zeker niet minder interessant.