De Duitse machinefabrikant Fliegl heeft een pelikaanbak gecombineerd met een rolbezem waarmee je zowel in de bak als vooruit kunt vegen. Handig of een onding? Top Agrar zocht het uit.Omdat het veel tijd kost om regelmatig de pelikaanbak af én de rolbezem aan te koppelen om het gemorste ruwvoer bijeen te vegen, heeft de Duitse fabrikant Fliegl een rolbezem op de pelikaanbak gemonteerd. Top Agrar testte een machine uit de voorserie op een melkveebedrijf. Het voorzetstuk weegt 640 kg, heeft een capaciteit van circa 660 kg mais en tien tanden die via twee armen op dezelfde vierkante buis zijn gemonteerd als waaraan ook de rolbezem met twee armen is gemonteerd. Beweeg je de rolbezem naar beneden op de grond, dan verdwijnen de tanden in de bak. En op het moment dat je de tanden gebruikt om een sleufkuil los te werken, staat de rolbezem recht omhoog. Bij het uithalen van maiskuil, wordt de bezem bij het sluiten van de tanden enigszins in de kuil gedrukt. Daardoor gaat er ruwvoer in de borstelharen zitten, dat er even later weer tussen wegvalt. Daar moet Fliegl nog even naar kijken. Bovendien wordt bij een rechtopstaande rolbezem en een klein voertuig – Top Agrar gebruikte een Weidemann 2070 – het zicht naar voren enigszins belemmert. Bij een groter voertuig zal dat geen punt zijn, voorspellen de redacteuren.Bij het uithalen van de mais bedachten de redacteuren trouwens ook nog een nieuw werktuig: is het geen idee om de rolbezem te vervangen voor een frees? In dat geval zou het voorzetstuk de kuil wat strakker achterlaten dan nu het geval is.Het Fliegl-voorzetstuk ziet er degelijk uit, al moet de fabrikant de machine op punten nog wel wat beter afwerken. Zo was de elektronica op het testexemplaar amper afgeschermd en ook de hydrauliekslangen lagen nog niet overal even praktisch. De pelikaanbak met rolbezem kost circa 4.700 euro, inclusief btw. Dat is ruim 1.300 euro goedkoper dan twee afzonderlijke voorzetstukken.