Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Afgewogen

Tijdens de redactievergadering, die we voor elk nummer van Landbouw-Mechanisatie houden, discussiëren we over artikelen die we willen schrijven. Welke trends belichten we, welke trekkers gaan we testen en welke proefritten willen we maken? Elke keer is het een afweging. Deze keer ging de discussie na de vergadering nog even door: ‘moeten we een proefrit maken met een Belarus?’

Tijdens de redactievergadering, die we voor elk nummer van Landbouw-Mechanisatie houden, discussiëren we over artikelen die we willen schrijven. Welke trends belichten we, welke trekkers gaan we testen en welke proefritten willen we maken? Elke keer is het een afweging. Deze keer ging de discussie na de vergadering nog even door: ‘moeten we een proefrit…

Niet omdat we niet zouden willen schrijven over een merk dat zeer eenvoudige, mechanische, goedkope en gemakkelijk te repareren trekkers bouwt. Want daarvoor is altijd wel een nieuwe baas te vinden. Bovendien komt deze trekkerbouwer niet heel vaak met iets nieuws. En is dat wel zo, dan is de noviteit niet in Nederland leverbaar of blijkt het een proefballonnetje. Interessante concepten bedenken kan de fabrikant namelijk wel. Denk maar aan de hybride trekker die Belarus in 2017 op Agritechnica toonde, de robottrekker waarmee het in 2021 naar buiten kwam of de trekker met gasmotor die de fabrikant in 2019 introduceerde – hetzelfde jaar waarin de trekkerbouwer een 500 pk trekker presenteerde. Toch lag de trekkerverkoop van het merk in Nederland lange tijd stil. De oorzaak? Geen enkel model voldeed aan de emissie-eisen die hier gelden. Die is er nu wel. En daarom vonden we het tijd voor een proefrit. Maar, zo overwogen we, moet je schrijven over een trekker die in Minsk, Wit-Rusland, wordt gebouwd? Zoals we allemaal weten is Rusland in oorlog met Oekraïne en onderhoudt Wit-Rusland warme banden met zijn oosterbuur. Deze connectie is de Europese Unie een doorn in het oog en daarom stelde het bondgenootschap sancties in tegen personen en bedrijven uit Wit-Rusland. Daar vallen weliswaar machinefabrikanten onder, maar niet staatsbedrijf Belarus. Dat hebben we als richtlijn gebruikt en daarom kunt u in het nieuwste nummer van LandbouwMechanisatie lezen hoe de 952.7 rijdt.