De Auga Groep, met 39.000 hectare één van de grootste voedselproducenten van Litouwen, heeft een hybride trekker gebouwd. De AUGA M1 heeft een vermogen van 294 kW (400 pk) en heeft een biomethaan-elektrisch brandstofsysteem.
Het was februari 2015 toen in de media werd gemeld dat er een nieuwe Nederlandse trekkerfabriek zou komen. Tenminste, als het aan mij lag. Een ambitieus plan, maar ook een plan die zou staan of vallen met mijn vasthoudendheid. En dat is ook gebleken.
Het Turkse bedrijf ZY Electric zal dit jaar nog zijn middelzware elektrische trekker in productie nemen. Het is de eerste elektrische trekker boven de 73,4 kW (100 pk) die in serieproductie gaat.
De Duitse autofabrikant Volkswagen ontwikkelde een elektrische trekker voor Afrikaanse boeren. Dat deed de autofabrikant in samenwerking met Volkswagen Zuid-Afrika en Volkswagen ingenieur Peter Wouda. Wouda is gelieerd aan de Universiteit van Rwanda en de Duitse Vereniging voor Internationale Samenwerking (GIZ). De trekker draagt de naam Gen.Farm.
Een kleine, in China gebouwde robot kan boeren helpen bij het uitvoeren van tal van veld- en erfwerkzaamheden, zoals maaien, kunstmeststrooien en spuiten.
Autofabrikant Toyota kondigde eind vorig jaar aan dat het bijna klaar is met een zogeheten solid-state-accu. Is dat wat voor de landbouw?
De Duitse trekkerbouwer Fendt zal de e100 elektrische trekker pas in 2024 introduceren. Dure accu's maken de trekker een te kostbare aanschaf, verwacht het bedrijf. Daardoor kan Fendt geen grote aantallen bouwen en verkopen.
Heftruckfabrikant Yale introduceert nieuwe modellen elektrische heftrucks met 2,5- en 3 ton hefvermogen. Voor de fabrikant zijn het de eerst modellen die volledig ontworpen zijn voor het gebruik van lithium-ion-accu's.
De energiedichtheid van de huidige generatie accu’s is onvoldoende voor het gebruik in grote elektrisch aangedreven trekkers. Dat blijkt uit berekeningen van trekkerbouwer Fendt, zo meldt Top Agrar.
Ze zijn stil, brengen je overal naartoe en hebben een laadbak waar in sommige gevallen een pallet volledig in past. De elektrische transporters die we testten zijn goed voor het milieu, rijden in een enkel geval in een straf tempo en zijn vooral in de zomer prettig.
Wie zichzelf geen tijd gunt om de elektrische heftruck op te laden, zou het bestaande accupakket kunnen vervangen door een lithium-ferro accu. Tijdens de Mechanisatietentoonstelling in Vijfhuizen toonde Wout Hogervorst de E-Drive van Faam.