Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Met een trucje is het mogelijk om trekkers uit de John Deere 20-serie, die niet over een 50 km transmissie beschikken, toch eventjes 50 km/h te laten rijden. Een truc waaraan wel wat gevaren kleven.

Trekkers uit de 20-serie van John Deere met een Eco-Shift transmissie rijden normaliter maximaal 44 kilometer per uur. Met gereduceerd motortoerental. De elektronica van de Eco-shift transmissie stemt immers het motortoerental af op de maximumrijsnelheid van 40km/h. Maar deze trekkers beschikken wel over een 50km/h differentieel. Door de elektronica voor de gek te houden, is het zelfs mogelijk om de trekkers  50km/h te laten rijden. Hoe? We leggen het even uit.

Koppeling intrappen
Als je met trekker uit de 20-serie gaat rijden en in de hoogste versnelling rijdt, draai je de eco-draaiknop op stand 5. Vervolgens trap je de koppeling van de trekker in en je laat hem weer rustig opkomen. De Eco-shift transmissie wordt ontgrendeld. Het motortoerental gaat bij het ontkoppelen flink omhoog, tegelijkertijd stijgt de maximumsnelheid tot ongeveer 54 km/h. Zodra je de koppeling helemaal op laat komen daalt de snelheid weer naar de standaard maximum snelheid van 44 km/h.

Alleen op trekkers uit 20-serie

John Deere importeur Louis Nagel kent het probleem en zegt dat het trucje op nieuwe trekkers, door voortschrijdende software-ontwikkeling, niet meer werkt. Alleen trekkers uit de 20-serie met zogenoemde Eco-shift en de EPC-computer zijn voor de gek te houden.
Risico
Het verhogen van de maximum snelheid is niet zonder risico. Zo heeft de ‘echte’ 50 km/h versie van een John Deere trekker meer remkracht op de vooras dan de 40 km/h versie. Daarnaast gaat, zodra je onder volle belasting de koppeling intrapt, het motortoerental flink omhoog en slipt de koppeling, met alle mogelijke extra slijtage van dien.
In het filmpje is te zien hoe je een trage Deere sneller laat rijden.

Gerelateerde artikelen