Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Het trekkerrijbewijs komt er als het aan Camiel Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat ligt. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Eurlings wil zo snel mogelijk een rijbewijs T invoeren voor iedereen die 16 jaar is geworden. Met zo’n rijbewijs mag je een trekker of een moterrijtuig met beperkte snelheid, zoals een maaidorser, besturen. Daarmee volgt Eurlings de voorstellen van een initiatiefgroep waar Karla Peijs voorzitter van was.

Vanaf 2012 verplicht

Zoals het er nu naar uitziet zal het T-rijbewijs vanaf 2012 verplicht zijn. “Dat betekent echte rniet dat er twee jaar niets gebeurt”, schrijft Eurlings in zijn brief. “De nieuwe examen-eisen voor het theorie en praktijkexamen voor rijbewijs T zullen zo snel mogelijk worden geintegreerd in de huidige exameneisen voor het trekkercertificaat.” Het is Eurlings bedoeling om het T-theoriecertificaat op hetzelfde niveau te brengen als het theoriecertificaat dat je voor het B-rijbewijs moet halen. Het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) zal de examens voor het T-rijbewijs afnemen. Agrarische scholen mogen nog steeds de trekkerrijopleiding verzorgen. Ook particuliere rijscholen mogen dat.

Geboren na 1995? T-rijbewijs halen!

Wie moeten er nu precies een T-rijbewijs halen? Een overgangstermijn zorgt ervoor dat mensen die nu al trekker rijden en een B-rijbewijs hebben niet op hoeven voor het T-rijbewijs. Het komt er op neer dat iedereen die na 31 december 1995 is geboren een T-rijbewijs moet halen. Wie voor 1 januari 1996 is geboren heeft geen T-rijbewijs nodig om trekker te rijden als hij of zij minstens een B-rijbewijs heeft. Ben je geboren tussen 31 december 1993 en 1 januari 1996 dan moet je T-rijbewijs hebben om trekker te kunnen rijden, maar dat rijbewijs krijg je vanzelf als je het verzwaarde trekkercertificaat hebt.

Geen kenteken

In dezelfde brief aan de Tweede Kamer laat Eurlings nog eens weten geen voorstander te zijn van een verplicht trekkerkenteken. Hij vindt het te duur. De initiatiefgroep Peijs stelde echter eerder voor om met een vrijwillige kentekenplaat aan te geven dat een gekentekende trekker of machine 40 km/h mag rijden in plaats van de huidige toegestane 25 km/h. Eurlings laat de beslissing daarover aan de Tweede Kamer over.

Gerelateerde artikelen