Koolzaadolie als brandstof voor trekker

Koolzaadolie heeft zich bewezen als brandstof voor dieselmotoren in trekkers. Dat blijkt uit tien jaar durend onderzoek bij negentien trekkers in de Duitse deelstaat Bayern, zo meldt Top Agrar.

De trekkers in het onderzoek draaiden bij elkaar 60.000 draaiuren op koolzaadolie, een gemiddelde van ruim 3.150 uur per trekker. Met de proef is in totaal 500.000 liter fossiele diesel uitgespaard en er is 1.500 ton CO2 minder uitgestoten.

Critici wijzen erop dat koolzaadolie en moderne commonrail-motoren geen gelukkige combinatie zijn. Ten onrechte. In de studie zijn ook bij commonrailmotoren geen problemen opgetreden. Volgens de onderzoekers is bij de trekkers in het onderzoek geen hogere slijtage vastgesteld en ook de uitlaatgasbehandelingssystemen, als EGR- en SCR-technieken, konden probleemloos overweg met de brandstof op basis van koolzaadolie.

Randvoorwaarden

Wel gelden een aantal randvoorwaarden voor een probleemloos gebruik van koolzaadolie, merkt het vakblad Top Agrar op. Zo moet de brandstof voldoen aan de DIN 51605-norm. Verder is het belangrijk dat de koolzaadoliebrandstof minder dan 3 mg/kg fosfor bevat en minder dan 1 mg/kg magnesium en calcium. Bij hogere gehalten van deze stoffen kan het uitlaatgasnabehandelingssysteem wel beschadigen.

Tot slot komt het nog wat nauwer met de verversingstermijnen van de motorolie, merkt Top Agrar op. Zo moet de motorolie van een trekker die op koolzaadolie rijdt uiterlijk na 500 tot 750 uur worden voorzien van nieuwe olie en filters.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Geef een reactie