Automatisch machinebrand blussen

Paul Townsend en Rob Thomas van het Britse PCML hebben een on-board brandblussysteem ontwikkeld. Het systeem zet zichzelf in werken bij een machinebrand.

Het systeem bestaat uit twee brandblustanks van 9 kg per stuk. De ene is gevuld met schuim, de ander met een vlamvertragende poeder. De blussers zijn via een leidingsnetwerk verbonden met nozzles, die gericht zijn op plekken waar bij een maaidorser vaak brand ontstaat: het motorcompartiment en hydraulische installaties.

Detectie

Een ander belangrijk deel van de automatische on-board blusinstallatie is de detectietechnologie. Langs de leidingen tussen de brandblussers en de nozzles loopt een buis die gevuld is met inert gas. Bij een temperatuur van meer dan 200 graden Celsius scheurt deze buis. Het systeem constateert een drukverschil en dat zet meteen de poederblusser in werking. Daarbij spuiten niet alleen de nozzles bij de vuurbron, maar alle nozzles om te voorkomen dat de brand zich verspreidt. Op het moment dat de poederblusser bijna leeg is, wordt de schuimblusser in werking gesteld om de klus af te maken.

De techniek is op verzoek uit te breiden met een automatische motorstop en massaslot om de motor en accu uit te schakelen. De automatische brandblusinstallatie kost omgerekend een kleine 4.500 euro.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reacties zijn gesloten.