New Holland T5 Autocommand: lang verwacht…

Het heeft even geduurd, maar nu is hij er dan toch: de New Holland T5 AutoCommand. Technisch lijkt de nieuwste T5 sterk op de T6. Over het comfort heeft de gebruiker weinig te klagen.

We schrijven december 2015. De T5 AutoCommand zou er eigenlijk al moeten zijn, maar New Holland durft het nog niet aan. Het zijn economische instabiele tijden en New Holland vreest dat boeren er geen belangstelling voor zullen hebben. Vier jaar later maakt de nieuwe T5 AutoCommand alsnog zijn opwachting. Onder meer gevoed door de vraag vanuit de akkerbouw naar een lichte trekker met flink vermogen en een traploze versnellingsbak. Met een minimaal transportgewicht van 5.500 kg, een vermogen van maximaal 103 kW (140 pk) en cvt voldoet de T5 AutoCommand aan die wensen.
Met de nieuwste T5 biedt New Holland een alternatief voor de Fendt 300 Vario en de kleinste viercilindermodellen uit de Deutz-Fahr TTV 6-serie.

De New Holland T5 AutoCommand-serie bestaat uit vier modellen met vermogens van 80 tot 103 kW (110 tot 140 pk). De trekkers hebben een 4,5 liter NEF-viercilindermotor van FPT. Het vermogen van het topmodel, de T5.140 AutoCommand, ligt 20 pk hoger dan dat van de T5.120 ElectroCommand. Het lichtste model in de nieuwe T5-serie heeft 10 pk meer dan de lichtste uit de ElectroCommand-serie. De variabele transmissie heeft twee groepen vooruit en één achteruit en lijkt sterk op de traploze bakken die New Holland ook in de T6 en de T7 bouwt.

Niet beperkt

De T5-AutoCommand-serie voldoet aan de Stage V-emissienormen. Dat bereikt New Holland met behulp van een DOC, een SCROF (filter) en SCR met een zogeheten CUC (Clean-Up Catalyst). De complete emissietechniek is netjes onder de motorkap weggewerkt. Dat geeft de T5-AutoCommand niet alleen een opgeruimder uiterlijk, maar het zicht wordt rechtsvoor ook niet beperkt door een dikke kachelpijp. Ook de geringe hoogte van de motorkap (net geen 1,9 meter) draagt bij aan het goede zicht vooruit. Het was wel handig geweest als de ruiterwisser ook de onderzijde van de voorruit had kunnen wissen. Voor het werken met een voorlader kun je kiezen voor een cabine met een panoramadak. Standaard zijn verlengde zijspiegels met een verstelbaar onderste dodehoekgedeelte. Spiegelverwarming tegen de condens en elektrische verstelling zijn opties.

De nabehandeling van de uitlaatgassen gebeurt met SCR-technologie. De SCR-unit zit onder de motorkap en belemmert daardoor niet het zicht naar rechts.

Vier rijmodi

De T5-AutoCommand heeft vier rijmodi. In de automatische modus stuurt de bak de motor en de transmissie aan. In de cruise-modus wordt de ingestelde snelheid aangehouden bij een zo zuinig mogelijk motortoerental. Met de manuele modus moet de bestuurder de motor- en rijsnelheid onafhankelijk van elkaar instellen. En dan is er de aftakasmodus. Zodra de aftakas wordt aangezet, zorgt de AutoCommand voor een constant motortoerental.
Van rijrichting veranderen kan op drie manieren: traditioneel met de shuttle-hendel linksonder het stuur, met de joystick of met de powershuttleschakelaar op de joystick.
De aftakas op de T5-AutoCommand heeft een directe aandrijving. Inschakelen van de aftakas gaat met een schakelaar. Om de aftakas ingeschakeld te houden als je uitstapt, moet de schakelaar apart selecteren. Die functie is ingevoerd na het inwerking treden van de nieuwe Tractor Mother Regulations. Het dwingt de bestuurder tot bewust nadenken over de draaiende aftakas. Optioneel voor de T5 is een Auto PTO. Die functie zorgt ervoor dat de aftakas automatisch uitschakelt als een vooraf ingestelde hefhoogte wordt overschreden – handig op de kopakker.

Alle bedieningselementen zijn verwerkt in de SideWinder II-armleuning. Die leuning kennen we ook van de T6, T7, T8 en T9.

Opgeruimd

Standaard worden de trekkers geleverd met een 540/1.000-toerenaftakas. Optioneel zijn de 540Eco/1.000/1.000Eco. Een fronthef met aftakas is uiteraard ook een optie. Is de trekker daarmee uitgevoerd, dan komt er naast de externe hefbediening een extra geelgekleurde knop voor de bediening van de aftakas.
De T5 heeft maximaal vier elektrohydraulische en twee mechanische ventielen. De loadsensing hydrauliekpomp levert maximaal 110 liter per minuut. Daarnaast is er een extra dubbele tandwielpomp die 45 liter per minuut levert voor de transmissie en 34 liter per minuut voor de besturing. New Holland heeft de ruimte achter de ventielen netjes afgewerkt met een plaat, waardoor de achterzijde van de trekker een heel opgeruimde aanblik heeft.

Brede instap

De instap van de trekker is prettig breed. Hinder van de spiegel of van de werklampen aan de cabinestijl heb je niet. Eenmaal in de cabine merk je dat er goed gekeken is naar het ontwerp van de zwaardere T6. Sterker nog, op de compacte T5 zit dezelfde Horizon-cabine. Dat geldt eveneens voor de armleuning. De Sidewinder II is ook te vinden in de T6, T7, T8 en T9.
De cabine is stil. De fabrikant claimt dat het geluid niet boven de 72 dBA uitkomt. Het geluidsniveau in de cabine op volle snelheid is elk geval aangenaam.

Aslasten

De T5 AutoCommand is standaard uitgerust met een klasse 1.5 HD-as. Op verzoek is een as van klasse 1.75 leverbaar. Die zwaardere as kan van pas komen bij laad- en loswerkzaamheden van zware ladingen. Deze zwaardere as kan ook als geveerd worden geleverd. De klasse 1.75-as is voorzien van elektrohydraulische differentieelblokkering en heeft een maximale toelaatbare asbelasting van 6.200 kg, zo’n 700 kg meer dan de lichtere 1.5 HD-as. De stuuruitslag van alle assen is 55 graden. In combinatie met de meebewegende spatborden zorgt dat voor een kleine draaicirkel.

Met een geveerde en verzwaarde vooras is er aan comfort geen gebrek. De maximale aslast van de verzwaarde vooras is 6.200 kg. Dat is 700 kg meer dan de standaard as.

BluePower

New Holland heeft met de nieuwste telg in de AutoCommand-familie een trekker die uitstekend past voor de lichtere verzorgingswerkzaamheden op het akkerbouwbedrijf. Voor de ondernemer die veel waarde hecht aan het uiterlijk van zijn trekker kan ervoor kiezen om de trekker in de BluePower-configuratie te bestellen. Maar let op, alleen het topmodel, de T5.140 is in deze variant leverbaar. De trekker wordt dan uitgerust met onder meer de metallic Midnight Blue blauwe lak, zilveren velgen en de BluePower-stoel. Hecht je vooral veel waarde aan comfort, dan is de standaard blauw gespoten T5.140 met de AutoComfort-stoel wellicht een optie. Die stoel is geventileerd, heeft automatische gewichtinstelling, actieve vering en verwarming.

Dit is een Premium-artikel. De inhoud van dit artikel gaat dieper op het onderwerp in dan normaal op internet. Wilt u meer diepgaande artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad LandbouwMechanisatie.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Geef een reactie